Búzavirág Kovászműhely

Búzavirág Kovászműhely

A kovász etetése ... Bea módszerével

Hogyan gondozd a kis élőlényt, hogy mindig legyen akcióra kész kovászod!

2019. május 10. - Búzavirág Kovászműhely

Kovászetetés by Bea

Gondoltam, dokumentálom, hogy én hogyan etetek kovászt sütés előtt. Mindenkinek más válik be, ez csak egy lehetséges megoldás.

Előveszem a hűtőben csücsülő kovászomat, ő az anyakovászom, Vanessa, akit Szilvi kovászbarátnőmtől kaptam. Azért van rajta befőttes gumi, hogy lássam, mire megy a hűtőben.  Azt tudom, hogy két napja használtam, tehát nem túl régen, a hűtőben láthatóan duplázott.

kovi.jpg

Leemelem a fedőt, nincs acetonos szaga, kellemesen savanykás, joghurt-szerű illata van, nem szúrós. Egy bubit látok a tetején, de nincs összeesve, még nyugodtan ott hagyhatnám a hűtőben pár napig anélkül, hogy hozzányúlnék, mert még nem éhes, nem emésztette fel az összes táplálékát. No de sütést tervezek, ezért vettem elő. Összesen a kovászom most 50 gr kb.

img_20190507_090111.jpg

Ha ilyen állapotban találom, tudom, hogy elég egy etetés neki, mert 3-4 óra alatt szobahőmérsékleten duplázni fog. Attól függ, hogy hányszor etetem sütés előtt, hogy mennyire éhes, illetve mennyi kovász kell nekem. Ha sok kell, kétszer fogom etetni, és másodjára etetem fel annyira, hogy elegendő legyen. Most szükségem lesz kb 150-160 gr kovászra. Az 50 grammos anyát megetetem 80 gr vízzel és 100 gr liszttel. Tavasz van, és bent nincs meleg, ezért langyos vizet és a sütő kelesztő funkcióját használom: 30 fokra melegítem, majd amikor elérte a hőmérsékletet, le is kapcsolom, és ezután teszem be a lekapcsolt sütőbe a kovászt. Ha nem tudok a sütővel 30 fokot, akkor a mikróban melegítek 2 percig 2 dl vizet, utána pedig a lekapcsolt mikróba bezárom a kovászomat a forró víz társaságában.

A következő képen látjuk, hogy a fehér kovászom 3 óra alatt duplázott. Én ilyenkor szeretem használni, amikor még nincs a csúcson, de lehet hagyni triplázni is.

img_20190507_080121.jpg

Jó bubis, nem esett vissza, és az illata… nagyon finom, imádom!

img_20190507_080127.jpg

Majdnem mindet kiveszem a dagasztáshoz. Mivel már rutinos vagyok, nem ragaszkodom annyira a receptben leírtakhoz, nyugodtan mehet bele az előírtnál több kovász is , meg kevesebb is, ha úgy sikerül, majd az érleléskor figyelek rá, úgyis a tészta mondja meg, hogy mikor van készen.

A következő képen láthatjuk, hogy ennyi maradt Vanessából, miután kivettem a szükséges mennyiséget. azazhogy majdnem semmi, de mégis valami, egy kevés!

img_20190507_080314.jpg

Összekotrom az edényem aljára a maradékot egy spatula segítségével, 10-20 gr között maradhatott. Adok hozzá 25 gr vizet és 30 gr lisztet, összekeverem, ráteszem a gumit, és kint hagyom egy órát a pulton. Most már nem figyelek rá, hogy melegen legyen, mert úgyis be fog menni a hűtőbe. Ha látom, hogy elindult megint növekedésnek, de éppen csak megmozdult, akkor szépen beteszem a hűtőbe. Én így érem el azt, hogy minél kevesebb kovászt dobjak ki. A következő képen a megetetett anyakovász látható.

img_20190507_090111.jpg

Kovászetetésnél nemesebb liszteket használok, aminek magas és jó minőségű fehérjetartalma van. Ezek drágább lisztek, de biztosítják a kovászomnak, hogy ne éhezzen. Időnkét adok a kovásznak teljes kiőrlésű rozst, nem mindig, csak néha, és akkor is csak az összes liszt kb 10%-a rozs, mert nem akarom a fehér kovászom jellegét átalakítani.

Végezetül megmutatom, milyen az, amikor a kovászom triplájára duzzadt:

img_20190507_080503_1.jpg

Remélem, tudtam segíteni azoknak, akik kovászolásra adták a fejüket. Hangsúlyozom, ez csak egy lehetséges módszer a számtalan sokféle közül. Kovászolásra fel!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kovaszmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr6114819236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabriella Fesztóry 2020.07.17. 21:46:09

Nagyon érthető volt . Köszönöm , egy jó kis kenyérleirásnak is örúlnék
süti beállítások módosítása