Búzavirág Kovászműhely

Búzavirág Kovászműhely

Varázslatos kevert kuglóf, lassulós reggelekhez

Ezért érdemes bekapcsolni a sütőt ebben a kánikulában is!

2019. június 12. - Búzavirág Kovászműhely

 

 

img_20190611_065540.jpgKevert kovászos kuglóf

Ez egy csodálatos kevert kuglóf recept, melyet kovász helyett élesztővel is elkészíthetünk, annyira kevés kell bele.

Hozzávalók egy db 1 kg-s nagy kuglófhoz:

500 gr liszt

100 gr aktív Lievito Madre kemény kovász (vagy 2,5 gr élesztő)

100 gr cukor

125 gr vaj

250 ml tej

5 gr só

3 tojás sárgája

vanília kikapart belseje, citromhéj, 1 evőkanálnyi kakaó, csokicsepp és mazsola mehet bele ízesítésnek

A kemény kovászt (50%-os) akkor használtam, amikor ereje teljében volt, etetés után 6-8 órával. Ekkor késsel felszeleteltem , és elkevertem 0,5 dl langyos cukros (1 teáskanálnyi) tejben, és annyi lisztet adtam hozzá az előzőleg kimért lisztből, hogy nokedli keménységű tésztát eredményezzen. Ezt félretettem 1-1,5 órára, amíg láthatóan meg nem indult növekedésnek. Akinek nincs aktív kovásza, élesztőt is használhat, ez esetben az élesztőt keverjük el a cukros tejjel és a liszttel.

A vajhoz hozzáadjuk a cukrot, és habosra keverjük, mint egy krémet. Ehhez hozzáadjuk a tojások sárgáit egyesével. Ha ezeket összedolgoztuk, akkor a citromhéjat, a vaníliát, sót és a kovászt is beletesszük. Miközben keverjük, szépen lassan hozzáadjuk a tejet is és a lisztet is felváltva. Ha kakaós részt is szeretnénk, akkor hagyunk kevés tejet kapni, amelyet addig keverünk, amíg a tészta el nem válik az edény falától.

Ezután pihentetjük a tésztát kb egy órán keresztül.  Ekkor én kétfelé vettem a tésztát, egyik felébe a maradék tejet és a kakaót  kevertem, másik felébe meg az előtte beáztatott és átmosott mazsolát. Csokicseppel is gazdagíthatjuk az ízeket, ezt is most keverjük bele.

Lisztezett felületen kézzel kihúzkodtam a világos tésztát, majd rátettem a kakaósat és összetekertem. az így kapott fonatot megcsavarta, és egy kivajazott kuglófformába tettem. Fóliával lefedtem, majd kezdetét vette e hosszú -hosszú kelesztés. A sok vajtól és cukortól nagyon lassan kel, de érdemes kivárni, míg a térfogata megháromszorozódik.

img_20190610_190132.jpg

170 fokon kb 1 órát sütöttem gőzben az első fél órában, aztán már csak alsó-felső sütéssel.  A sütési idő sütőfüggő, figyelni kell a tésztát. Érdemes fogpiszkálóval ellenőrizni, hogy ne legyen nyers a belseje. Amikor megsült, formával együtt hagyjuk kihűlni, fejjel lefele.

Egy érdekes állagú tésztát kapunk eredményül, mely nem hasonlít a kalácshoz, bár ugyanazok a hozzávalók vannak bene. A sütőporos, szódabikarbónás kevert tészták a maguk lágyságával is más világ,ez merevebb, törékeny állagú. A kovász minden ízt külön elmélyít benne. Egy reggeli habos kávéhoz, vagy eszpresszóhoz mennyei!

img_20190612_095528.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://kovaszmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr1014891040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mirimag 2019.11.12. 09:35:53

Sajnos a kuglóf nem sikekrült. Szó szerint mindent úgy csináltam, ahogy leírtad.
Egyáltalán nem kelt meg, Reggel került a formába, másnap délig sem mozdult meg. Egyáltalán nem kelt.Hatalmasat csalódtam.
Még soha nem jártam így recepttel.
Már az gyanús volt, ahogy írtad, hogy
"majd kezdetét vette e hosszú -hosszú kelesztés. A sok vajtól és cukortól nagyon lassan kel, "

Mindenki tudja, hogy egy kovász nem élesztős kelesztés.... de hogy egyáltalán ne keljen meg?

Búzavirág Kovászműhely 2019.11.12. 13:59:28

@Mirimag:
Nagyon sajnálom, hogy nem sikerült a kuglófod. Ez már tényleg nehezített terep a készítőnek is, a kovásznak is. Figyelmedbe ajánlom az alábbi előszavunkat, melyet minden recept elkészítése előtt ajánlunk a figyelmedbe:
kovaszmuhely.blog.hu/2019/01/22/eloszo_a_receptekhez_857
Ez a kuglóf nyáron készült, amikor nagyon meleg volt, és még így is nehezen kelt a tészta.Melegen tartással és nagyon gyors kovásszal működik a dolog. Ha Facebookon rajta vagy, ajánljuk a Kovászműhely zárt csoportunkat, ahol részletekbe menő segítséget kaphatsz.
süti beállítások módosítása